Na jakiej platformie uruchomić sklep online, może Shopify?

Choć wszyscy piszą o tym, że założenie sklepu online jest proste i szybkie, ciebie to przeraża? Wiemy, na początku, zwłaszcza pod kątem technicznym, może wydawać się to trudne. Aczkolwiek postawiliśmy sobie na zadanie udowodnić ci, że faktycznie wcale nie musi takie być.

Platformy e-commerce

Dlaczego wszyscy powtarzają, że założenie e-sklepu jest takie proste? Ponieważ obecnie wykorzystuje się gotowe rozwiązania, czyli platformy e-commerce. To oprogramowanie online, które wystarczy wdrożyć i skonfigurować, by od razu przejść do pracy w wygodnym panelu administracyjnym. W praktyce wystarczy podstawowa wiedza, by móc sobie z nim poradzić.

Platformy e-commerce dzieli się na:

  • open-source;
  • SaaS.

Platformy open-source są bezpłatne, posiadają otwarty kod źródłowy. Co to oznacza? Po pierwsze, nie musisz płacić żadnych opłat za korzystanie z nich (a przynajmniej w wersji podstawowej) oraz masz dostęp do kodu, możesz go dowolnie modyfikować (o ile potrafisz lub zatrudniasz webmastera). Samodzielnie wybierasz hosting, dane przechowujesz na swoim serwerze. Większość platform tego typu oferuje szeroki wybór różnych wtyczek, modułów, które ułatwiają codzienną pracą, chociaż, te bardziej zaawansowane, mogą być płatne. To rozwiązanie zwykle poleca się przy małych i średnich sklepach, gdy zaczniesz się rozwijać, mogą być ograniczające.

Platformy SaaS, czyli Software as a service, to usługa polegająca na udostępnieniu gotowego sklepu internetowego. Otrzymujesz hosting, wszelkie aktualizacje, a także zapewnione są wszelkie kwestie bezpieczeństwa. Platformę tego typu wdraża się szybko, jeśli nie masz dużych wymagań, możesz ustawić tylko podstawowe parametry. Oprócz tego możesz liczyć na dużą bazę wtyczek, modułów oraz wsparcie techniczne od dostawcy. Platformy SaaS są wygodniejsze w korzystaniu, kompleksowe, lecz w zamian za to musisz opłacać miesięczny abonament. Co wybrać? Przedstawimy dwie najpopularniejsze platformy typu SaaS i open-source.

Shopify

Shopify to najpopularniejsza platforma e-commerce na świecie. W Polsce nie jest jeszcze tak mocno rozpowszechniona, choć w ostatnich latach to się dynamicznie zmienia. I już na samym początku mamy dobrą wiadomość, ponieważ możesz nie tylko otrzymać gotowy system, ale także skorzystać z usług firm, które pomogą ci wykorzystać jego możliwości w pełni. Sklep na Shopify pomagają uruchomić i ustawić agencje Shopify, które oferują pełne wsparcie, od momentu konfiguracji oprogramowania, przez projekt graficzny, aż po dodawanie pierwszych produktów.

A co sprawia, że warto wybrać Shopify? Wielu użytkowników przekonuje to, że sklep może być gotowy w kilka godzin, stosunkowo szybka jest także migracja sklepu z innej platformy. Platforma zapewnia wysoką wydajność, nawet w przypadku dużych e-sklepów (klient nie zrezygnuje z zakupów, tylko dlatego, że musiał długo czekać na załadowanie strony), a także bezpieczeństwo.

Shopify jest systemem prostym i intuicyjnym w obsłudze, nie wymaga posiadania technicznej wiedzy. Warto podkreślić, że dostępne w Shopify szablony graficzne są testowane pod kątem UX, co nie wszędzie jest praktykowane. A jeśli chodzi wygląd sklepu, możesz zaprojektować go od początku lub skorzystać z gotowych rozwiązań.

Natomiast, jeśli chodzi o opłaty, to do wyboru są trzy rodzaje pakietów, można je dobrać do swoich potrzeb. Minusem jest to, że oprócz abonamentu, pobierana jest prowizja od sprzedaży. Trzeba też podkreślić, że e-sklep nie jest twoją własnością, jedynie „wypożyczasz” oprogramowanie.

WooCommerce

Można by się kłócić, która z darmowych platform jest bardziej popularna, PrestaShop czy WooCommerce, my wybraliśmy tę drugą ze względu na jej wygodę, intuicyjność i wciąż rosnące wykorzystanie, chociaż… już na samym początku jest jedno ograniczenie. WooCommerce dostępny jest tylko dla stron tworzonych na WordPressie.

To w praktyce wtyczka, rozszerzenie do zarządzania sprzedażą. Ze względu na to, że WordPress jest prosty w obsłudze, można się spodziewać, że tak samo będzie z WooCommerce i w tym zakresie na pewno się nie rozczarujesz. Instalacja tego rozszerzenia, a także jego podstawowa konfiguracja jest dziecinnie prosta, ponadto możesz skorzystać z wielu darmowych lub płatnych wtyczek, dzięki którym rozbudujesz sklep.

WooCommerce, jak się może już domyślasz, nie jest jednak pozbawiony wad. Występują ograniczenia w optymalizacji sklepu pod SEO (np. brak edycji H1 kategorii oraz produktów), wymaga stałej aktualizacji, a przy większej liczbie produktów mogą występować problemy z wydajnością. Dlatego WooCommerce poleca się raczej dla małych sklepów oraz dla początkujących. Aczkolwiek, jeśli korzystasz z tej platformy i przestaje ci wystarczać, zawsze możesz przenieść sklep na… Shopify.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *