Badania rynku wykazują, że rosnąca liczba polskich firm decyduje się lepiej zorganizować swoją działalność, korzystając z nowoczesnych modeli biznesowych. Jednym z nich jest system CRM, który wprowadził na rynku niemałe zamieszanie, modernizując przedsiębiorstwa w praktycznie każdej branży. Jeśli zależy nam na sprawnym i efektywnym zarządzaniu, opcja ta musi być koniecznie wzięta pod uwagę. Czy jednak tak właściwie system CRM jest?
System CRM – definicja
Ogólnie rzecz biorąc, system CRM (customer relationship management) to nowoczesne podejście do prowadzenia firmy, zawierające w sobie konkretne narzędzia i procedury, które służą nam do osiągnięcia celu. Głównym założeniem CRM jest dogłębne poznanie potrzeb i preferencji klienta, przekładając zebrane dane na możliwości finansowe firmy. Analiza efektywności tego modelu biznesowego wyraźnie wskazuje na to, że wiedząc, czego konsumenci mogą oczekiwać, jesteśmy w stanie lepiej skomponować własną ofertę, tak, aby ta wydawała się im maksymalnie atrakcyjna. W praktyce, wprowadzenie systemu CRM do własnej działalność oznacza rozważenie najbardziej opłacalnej strategii względem tego, ile nasi klienci są w stanie zapłacić.
Czy lepiej skupić się na stałych klientach czy poszukiwać nowej bazy konsumenckiej? Kiedy i jak organizować promocje? Które obszary firmy przynoszą największe zyski? Na te, oraz wiele innych pytań, możemy odpowiedzieć sobie bazując na informacja zgromadzonych w ramach CRM, które pozyskaliśmy między innymi od baseline.pl – producenta rozwiązań dla biznesu.
Specjaliści zaznaczają, że cechą charakterystyczną systemu CRM jest jego uniwersalność – aplikuje się go do każdego medium, za pośrednictwem którego firma komunikuje się z klientami.
Sprawdzane zostają tu, między innymi:
- Konta na portalach społecznościowych marki
- Dział obsługi klienta
- Najczęściej zamawiane towary lub usługi
- Kontakt telefoniczny oraz mailowy
- Statystyki strony internetowej firmy
- Efektywność poszczególnych kampanii marketingowych
W systemie CRM chodzi o to, aby zaprezentować całokształt funkcjonowania firmy i zestawić z sobą każdy jej obszar. Jest to bardzo istotne, ponieważ tylko w ten sposób jesteśmy w stanie kompleksowo zaadresować problemy, na które można natrafić jako zarząd.
Skąd wzięła się dzisiejsza popularność CRM
Powszechne zastosowanie systemu CRM nie jest przypadkiem. Chodź idea tego rozwiązania istniała już od dawna, to dopiero dostęp do technologii informatycznej oraz zaawansowanych baz danych umożliwił sprawne gromadzenie i organizowanie niezbędnych rejestrów. Dziś systemy CRM są na stałe powiązane z technologią, gdyż dzięki niej cały ten proces może być prawidłowo uporządkowany. Ostateczny efekt jest owocem pracy wielu działów, w tym marketingu, zespołu informatyków oraz wyspecjalizowanych analizatorów.
Specjaliści od systemów CRM często podkreślają, że nawet największe korporacje, które operują w wielu branżach jednocześnie, są w stanie szybko i skutecznie zlokalizować potencjalnych klientów na bazie zebranych na ich temat informacji. Współczesny biznes zakłada, że dane konsumenta są jednym z najcenniejszych zasobów, do jakich firma może mieć dostęp, stąd duże zapotrzebowanie na metody ich efektywnego przetwarzania. Wyniki analiz rynku wykazały szybki wzrost popularności modelu CRM, który okazał się doskonałą odpowiedzią na potrzeby współczesnego przedsiębiorcy.