Od anonimowej firmy do rozpoznawalnej marki.

Początki działalności gospodarczej bywają bardzo trudne ze względu na silną konkurencję, brak sieci stałych klientów czy niski budżet. Szanse na wyższą sprzedaż i większe zyski rosną, gdy firma zacznie być rozpoznawalna.

Za najważniejsze w prosperowaniu firmy uznaje się jej pierwsza lata działalności (3-5 lat). Jest to okres, w którym firma powinna ustabilizować swoją pozycję na rynku, czyli zdobyć stałych klientów czy zbudować rozpoznawalność w swojej branży. W tym czasie przedsiębiorstwo powinno także ustabilizować wpływy i wydatki – bilansować odpowiednio budżet. Niestety, ale w przypadku większości młodych firm tak się nie dzieje i kończą one swoją działalność lub bazują na kredytach utrzymujących je przy „życiu”. Według analizy grupy finansowo-ubezpieczeniowej Euler Hermes 30% nowych firm upada w pierwszym roku swojej działalności, a aż 70% do 5 lat od momentu powstania.  Zatem jak stworzyć dobrze prosperująca firmę i rozpoznawalną markę?

Punkt wyjścia to poznanie własnego miejsca w szeregu

Może stwierdzenie nie brzmi zbyt podniośle, ale jest bardzo prawdziwe. Nonszalanckie podejście do biznesu, przeszacowanie swoich możliwości czy zadowalanie się małymi efektami prowadzą do upadku firm. Przecież każdy wie, jaką wartość reprezentuje i komu sprzedaje, prawda? Niestety, ale w większości upadających firm takie myślenie było zgubne.

Poznanie wartości swojej firmy odbywa się przez szereg analiz i badań, które przeprowadzać powinni wyłącznie specjaliści z działu public relations. Na podstawie fachowych narzędzi zbadają oni rozpoznawalność marki, siłę konkurencji czy szanse i zagrożenia w obszarze działalności badanej firmy.

PR kluczem do zbudowania silnej marki

Przykładami badań i analiz PR, które powiedzą, jak wygląda stan obecny firmy i w jakim kierunku powinna podążać, są dyferencjał semantyczny i analiza SWOT. Profil semantyczny określa się na podstawie badania ankietowego, które udzieli odpowiedzi na pytania typu: czy firma jest nowoczesna albo zacofana, czy dynamiczna lub statyczna. Analiza SWOT określi słabe i mocne strony badanej firmy oraz jej szanse i zagrożenia w obszarze jej działalności.

Dopiero na podstawie zebranych informacji można określić punkt, w którym znajduje się firma i według tych danych można nakreślić strategię jej rozwoju. Samą strategią rozwoju, komunikacją z klientami i budowaniem silnej marki również zajmują się eksperci od PR. A czym dokładnie jest public relations? Odpowiedź można znaleźć w artykule https://6krokow.pl/-czym-jest-pr-i-dlaczego-twoja-firma-go-potrzebuje/.

Silna marka różni się tym od anonimowego przedsiębiorstwa, że poznała swoją realną wartość, znalazła odpowiedni punkt wyjścia i odpowiednio zaplanowała swoje działania marketingowe i PR. Właśnie odpowiednio dobrana strategia rozwoju uczyniła ją silną i rozpoznawalną marką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *